De eerste week!

9 april 2016

1 Korintiërs 13

Dit is dus waar het om gaat: geloof, vertrouwen en liefde. Dat moet steeds het belangrijkste in ons leven zijn. Maar het allerbelangrijkste is de liefde.

1 Corinthians 13

So now faith, hope, and love abide, these three; but the greatest of these is love.

Hallo allemaal,

Zo, ondertussen zit ik hier al weer ruim een week en het voelt alsof ik nooit weg ben geweest! Man wat gaat de tijd snel en wat heb ik een eerste hectische week gehad. Nog even terug naar de reis: die is goed gegaan, ik ben warempel in Jeffrey's uitgekomen ;-) Na 27 uur was ik van thuis uit weer thuis in. Klopt totaal niet dat Nederlands maar je snapt me wel denk ik ;-) Ik kwam in een warm bad thuis met zoveel vrienden en kennissen die weer erg blij waren mij te zien, sommige moesten er zelfs van huilen (je mag zelf invullen of dit in positieve of negatieve zin was hahaha). Ik heb een heerlijk eigen flatje bij iemand in de achtertuin. Het is lekker om weer een plekje voor mezelf te hebben. Maar ja geen moeder meer die de was doet enzo... Ik kwam woensdag aan en de school begon pas dinsdag dus ik had nog een paar dagen om te acclimatiseren wat wel erg prettig was. Het is hier trouwens nog erg lekker weer, strakblauwe luchten, zon en warmte ;-) Ik heb ook weer kennis gemaakt met mijn fiets, de wind en de heuvels van Jeffrey's en ik kan je melden er zitten spieren in je billen.... Ik heb ze tenminste weer gevonden! Dus om te wennen aan het leventje hier valt mee, alles gaat gewoon lekker zijn Afrikaanse gangetje ;-)

Eerste week school

Kinders dit is juffrouw Geertje. Ja want dat ben ik nu: juf! Hoe leuk is dat en hoe leuk is het dat het allemaal in het Afrikaans gaat. Dus waar ik vorig jaar nog Engels moest leren ga ik nu op Afrikaanse les ;-) De klas is 18 kinderen groot met allerlei verschillende soorten handicaps en leeftijden. Omdat 18 veel te groot is wordt de groep in drieën gedeeld en ga ik zomenteen mijn eigen klasje van zes krijgen. Nu zit ik nog samen met mijn collega. De Bijbeltekst gaat over liefde. En dat is het belangrijkste wat deze kinderen eigenlijk nodig hebben. De schreeuw om aandacht, om liefde, om geborgenheid is zo groot. Sommige kinderen komen uit zo'n extreme armoede. Die worden geslagen, of hun ouders drinken, ze hebben geen eten en moeten dus zelf zien hoe te overleven. Maar dat zie je terug in hun gedrag, je ziet het terug in het niet respect hebben (voor mij nu als nieuweling) voor iemand die ouder is. Je ziet het terug in het spelen waar agressie veel voor komt. In de manier hoe ze eten, hoe ze gekleed zijn en hoe ze ruiken. En dan juist pak je ze op en knuffel je ze. En dan juist geef je ze een aai over hum bol of je geeft ze een knipoog. Liggen hier uitdagingen voor mij?! Absoluut, een en al uitdaging kan ik je melden. Want alles is anders dan in Nederland en dan kom ik daar met mijn Nederlandse mindset en observeer te veel wat niet goed gaat of wat anders kan. En dan is het de kunst om stil te zijn en te zien wat er allemaal wel goed gaat en wat deze kinderen krijgen doordat ze deze school hebben. En dan gewoon maar even stil te zijn, in te burgeren en aan te passen in de cultuur waar ik nu woon, werk en leef. Frustreren dingen mij? Ja, ik ga er niet om liegen en het is pas de eerste week. Maar ik leer ook veel en ik denk dat ik zeker van betekenis kan zijn hier op deze school. Het niveau is erg laag (daarom kan ik dit ook aan haha ;-)), en het verschilt nog weer per kind wat ze kunnen. Het is moeilijk om een beeld te kunnen maken zodat je een beetje weet waar ik mee werk. Ik heb bv een autist en een syndroom van down, die pik je er nog redelijk makkelijk uit. Dan een aantal met achterstand vanwege alcohol gebruik tijdens zwangerschap. Een aantal kinderen met zeer ernstige gedrags- problematiek. (Ik hoop binnenkort nog wat foto's op de blog te zetten.) Ieder kind heeft ook weer een andere achtergrond. De een is schrikbarend arm, de andere gemiddeld en weer een ander komt elke dag schoon op school en heeft een brood trommeltje gevuld. Ik kan nog zoveel meer vertellen maar dan word de blog te lang. Dus dat gebruik ik voor een andere blog. Dat deze kinderen Jezus nodig hebben is duidelijk, dat ze eten en drinken nodig hebben en aandacht en liefde is ook erg duidelijk. Ik ben heel benieuwd wat dit jaar mij gaat brengen en wat ik mag gaan betekenen voor deze prachtige kinderen!

Thuisfrontcommissie (TFC)

Ik heb een TFC! Mijn broer (Gert Wibbelink) en vriendin (Herma Luiten) zitten in deze commissie en zullen zich in een andere blog nog kort voorstellen. De TFC zal zijn voor alle vragen die je kan hebben over bv het project, over het werk wat ik doe, de financiën ect. Dit om mij te ontlasten zodat ik mijn focus kan hebben op mijn werk. Ook zullen zij in Nederland mijn 'stem' zijn en kunnen jullie ook persoonlijk terecht met je vragen. Voor vragen zie email: [email protected]

Bidden

- voor de kinderen in mijn klas, dat ze Gods liefde en zegeningen mogen ervaren

- alle onderwijzers dat zij de energie, geduld en liefde mogen ontvangen om hun werk te kunnen doen

- dat ik van God liefde, geduld en energie mag ontvangen om met de kinderen te kunnen werken en hun nood te zien

Danken

- voor een veilige reis die ik heb gehad

- voor een heerlijk eigen plekje

- voor alle sociale contacten

Liefs Geertje

Wil je mij steunen? Heel graag. Dit kan eenmalig of maandelijks (als je het maandelijks gaat doen, wil je mij dit dan even laten weten? ) op onderstaande rekening. Wat leuk is om te weten is dat het een ANBI rekening is dus het is belasting aftrekbaar!

Heel belangrijk zet er bij dat het voor 'Hart voor Afrika' is. Zo weten zij dat het geld naar mij toe moet!

Giften kunnen worden overgemaakt op

IBAN:  NL35INGB0001152914

t.n.v. St. Samen op de Bres, Harderwijk

o.v.v.   Hart voor Afrika

Voor meer informatie en/of vragen zie:

Altijd als eerste op de hoogte zijn? Meld je dan aan door je email adres in te vullen en dan krijg je een mail zodra ik een nieuwe blog heb, ik zou zeggen doen! ;-)

Blog: http://geertje2africa.reislogger.nl

Site Victory4All:

Email: [email protected]

1. Hinke:
    9 april 2016
    Hoi lieverd, goed om je verslag van de eerste week ook te lezen! had ook al h.e.e.a. gehoord!!Heel veel sterkte, geduld en vertrouwen gewenst en natuurlijk ook veel plezier!!
    veel liefs, mama.
  2. Hendrik en Gerlinde:
    11 april 2016
    Ha Geertje,

Goed om wat je te horen!
    Veel succes en zegen gewenst!

Groetjes Hendrik en Gerlinde
  3. Talitha:
    13 april 2016
    Lieve meis, wat heerlijk om te lezen hoe het met je gaat. En hoe snel jij je plekje alweer gevonden 'lijkt' te hebben, dat lees ik uit je blog. Wat een uitdagingen in de klas met veel verschillende kinderen en kinderen waar iets mee is. Gebed en dankbaarheid voor jou. Denk aan jou, kus
  4. Margamolenaar:
    19 april 2016
    Ha die Geert,
    Goed, gezellig en fijn om je eerste verhaal te lezen. Hi hi, je gezegde dat je ´het aankan omdat het niveau laag is´...... Je doet het goed hoor!! Word als de kinderen!!
    Liefs hoor!!
  5. Minke Timmerman:
    19 april 2016
    Lieve Geertje, heel veel sterkte daar. Geef ze maar hoge veel liefde daar die lieve kindertjes
    Gods blessing gewenst, liefs Minke