Introduction and back to school.....

25 februari 2015 - Jeffreys Bay, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Hierbij weer een nieuwe blog. Introduction week is achter de rug en school is begonnen!

Introduction

Maandag: We begonnen die week fris en wel na een lang weekend van uitrusten na orientation. Pastor Louis (die Victory Church heeft opgericht) vertelde zijn getuigenis. Hoe hij God heeft leren kennen, hoe hij christen is geworden, hoe God tegen hem zei wat hij mocht gaan doen en hoe hij de Victory Church heeft opgebouwd, hoe VGY is begonnen en wat er nu allemaal gebeurt. Het was ontzettend inspirerend om te horen. Hoe hij met een hart vol geloof en zonder geld toch zoveel dingen voor elkaar heeft gekregen. Het is voor mij echt een bevestiging: voor wie gelooft en vertrouwt op de Heer, Hij zal je alles geven wat je nodig hebt. Soms op de meest vreemde manieren maar Hij zorgt voor ons. Hoe heerlijk is dat?

Dinsdag: Victory4all: we hebben de grazy dutchman ontmoet! Johan Vos. En gek is hij echt. Vol passie over God, over Afrika en over de projecten die hij runt. We hebben twee van die projecten bezocht: twee scholen, een met gehandicapte kinderen en een met de     ' normale' kinderen. Wat greep mij de eerste school aan: al die prachtige kindjes, zingend voor ons, lachend, knuffelend. Het was zo ontroerend, zo mooi en zo enorm genieten. Wetende dat ze als uitschot behandeld worden, verkracht worden, geslagen worden, geen liefde en (weinig) eten krijgen. Het is zo schrijnend. En toch staan ze te lachen, en te klappen en te zingen over hoe goed God is. Wauw! Het ontroert me nu weer als ik daar aan terug denk. We hebben geknuffeld met de kinderen en geknuffeld en geknuffeld. Heerlijk was dat! Ik hoop jullie hier later meer over te vertellen. Ook de andere school was leuk om te bezoeken. Veel te veel kinderen, veel te weinig geld en veel te weinig ruimte om al die kinderen in te stoppen. Maar ze gaan ervoor, vertrouwen op God, krijgen geld van over heel de wereld, er gebeuren wonderen hier, dat is ongelooflijk als je al die getuigenissen hoort! Het was indrukwekkend en het bevestigt mij nogmaals weer hoezeer mijn hart uitgaat naar Afrika en hoezeer ik hoop dat ik mag terugkomen!

Woensdag: Willie vertelde vandaag specifiek over de leadershipschool. (Willie en Nel (nederlandse) zijn onze houseparents. Ze zijn een geweldig, jong, lief en enthousiast stel.)

Slogan: life, leadership, adventure.

Life: how to use life - preparation for life - how to get ready for life

Leadership: what is leadership - leading yourself - leading others

Adventure: oooo dit is een geniet momentje! haha, jullie een heel klein beetje jaloers maken door te vertellen wat we allemaal gaan doen.....1. kloofing/canyoning 2. kamperen 3. paintball 4. overnight + kayak 5. berg beklimmen 6. abseiling 7. mountainbiking               8. Outenqua trail 3 day's 9. surfing 10. scuba diving

:) En in dat alles leren we natuurlijk wel van alles over leiderschap maar dan door middel van veel leuke en uitdagende dingen! Ik zie er naar uit en hou jullie op de hoogte!

Events: over het hele jaar uitgespreid zijn er verschillende events die wij als LA moeten organiseren. In totaal zijn het er 7. En het zijn geen kleine dingen...

- fashionshow - Market Fresh Country - Love feast (voor de kinderen in de townships! :)) - out reach (word een andere land binnen Afrika!). En de drie anderen moeten we zelf bedenken en uitvoeren (kom ik later op terug).

Oftewel het jaar word vol, druk, leuk, fun, uitdagend, leerzaam, spiritual, en geweldig! :)

Donderdag: elke donderdagochtend hebben we worship met de hele VGY school. En dat is toch wat anders dan we gewend zijn in het gereformeerde leven. Je word uitgedaagd om dichter bij God te komen, om de Geest in je te laten werken, om Gods stem te leren verstaan, en als Hij iets tegen je zegt dat je het deelt met anderen, om je uit te strekken naar God, om God te aanbidden voor wie Hij is. En vooral zoals jij dat wilt zonder dat je veroordeelt word door anderen. Veel dingen zijn ook nog nieuw en blijf ik toch echt een nuchtere Hollander... hahaha  springcleaning.... jawel!! het huis van voor en achter, onder tot boven schoonmaken.... zucht... groot huis....maar goed dan kun je er weer tegen voor een week..... :(

Vrijdag: elke vrijdagochtend hebben we family time. Dit houd in dat we als familie bij elkaar zijn en dingen delen over de afgelopen week. Of dingen die je hebt meegemaakt, over hoe je voelt, dingen die je kwijt wilt wilt enz. Deze meetingen zijn altijd gezellig en waardevol en naarmate het jaar vordert zal dit alleen maar groeien. En daarna tot en met zaterdag free time!.... nou ja vrij. Je hebt nog steeds je taken, verantwoordelijkheden maar over het algemeen kun je de tijd zelf redelijk indelen en mag je evt lunch skippen.

Ditjes en Datjes

Mountainbike: ik heb een mountainbike gekocht!!! Ik voelde me zo gebonden aan het huis, altijd afhankelijk van anderen met een auto, de winkels zijn te ver om altijd te lopen. Dus ik dacht: gezonde Hollandse meid, laat ik een fiets kopen. Want de wegen hier zijn prima fiets baar, totaal geen last van enorme hellingen, potholes in de weg, links rijden en denken, en harde zeewind... WEL dus! man ik kom terug als dun latje met enorme spierbundels! haha En de grap is dat ik de fiets voor 1500 rand hebt gekocht en dat is omgerekend 114.08 euro. geniaal!Maar ik heb mijn vrijheid terug! :) En dat is een heel fijn gevoel!

Gym: en ja ik heb me ook in geschreven bij de gym (zoals het hier heet). Elke ma, wo en vr ga ik samen met twee andere vrouwen naar de gym. Ma en vr beginnen we om, ja je leest het goed, 05.00 tot 06.30. En de wo middag doen we pilates. Ja ja ik ben goed bezig al zeg ik het zijn haha

Studentlife...  Nooit van mijn leven heb ik het gemist om te leven als een student.... in een groot huis met teveel mensen, vieze vaat voor drie weken, muffe geur, herrie tot laat in de avond en ga zo maar door. Nou krijg ik het driedubbel terug... Ik ben weer terug bij af. Terug bij allerlei regels, cleaning, roomchecks, in en uit schrijven wanneer je het huis verlaat en ga zo maar door. Om een beetje een idee te geven wat ik zoal doe op een dag hierbij een dagschema:

- 06.45: ontbijt, daarna doe je je taak (kom ik nog op terug), tot 08.30 heb je stille tijd, 08.30 we gaan richting de kerk waar de lecturehal is. 09.00- 12.00 lecture. 12.00 - 13.00 huiswerk/free time. 13.00 - 14.00 take. 14.00 - 16.00 lecture. 16.00 - 18.00 free time/huiswerk. 18.00 diner daarna je taak. En in de avond is het huiswerk, vrije tijd of we hebben iets gepland maar dat is altijd een verrassing. Dit is een gemiddeld hoe een dag er uit kan zien.

Taken: elke week word je ingedeeld in een team en in een taak die je moet doen. We hebben de volgende taken:

Cooking: dit was mijn eerste week en het is hel. Je moet koken voor een klein 37 man. Je maakt ontbijt, lunch en diner. Je bent de hele dag bezig met het maken van eten. Je moet nog eerder je bed uit, je hebt weinig vrije tijd over en de voorbereiding van het diner begint al om vier uur....Je leert samenwerken (is de bedoeling...) op tijd komen, verantwoordelijk zijn met elkaar voor elkaar (geld natuurlijk voor alle taken) enz. We eten de meest aparte dingen. Zoals chocolade/vanille muffins en fruit voor breakfast. Vaak zit er bij de lunch warm eten (rijst) en ook diner is vaak warm eten en vlees vooral veel vlees. Ja, ik mis mijn bruin broodje en bloemkool met echte aardappelen en een lekkere gehaktbal. haha

Scullary: geloof me dat wil je al helemaal niet doen. De afwas van 37 man zonder een afwasmachine........... en of het nou echt schoon en droog word dat is vraag 2...

Dining room/ kitchen floor: het schoonmaken van de tafels, vloer in diningroom en keuken en vast nog meer maar dit heb ik nog niet hoeven doen.

Lounge/study: stofzuigen, dweilen, opruimen, ramen wassen en netjes houden van beide ruimtes.

Campus/vehicles: schoonmaken van de busjes, en als er dingen moet worden omgebouwd of opgeruimd moet je dat doen en nog meer...

Veggie garden/laundry: we hebben onze eigen moestuin met allerlei soorten groente e.d. Dus ik word ook nog een echte tuinvrouw aan het eind van het jaar. Buiten staan de twee wasmachines. Elke room heeft zijn eigen dag wanneer je de kleding mag wassen.

Garden/chillroom: deze taak heb ik deze week. Houd in afvalzakken verversen, chillroom opruimen en netjes houden, en ja je gelooft het of niet: blaadjes opruimen die in de tuin liggen..... zucht ellende steun en kreun. Onkruid tussen de tegeltjes halen enz.

Maintenance: alle dingen die kapot zijn. Zoals onze douchekop die los hang en vast zit met een stukje hout om hem stabiel te houden wat niet echt werkt. Dus de muren en de rest van de badkamer doucht vrolijk mee.... hahah nou overdrijf ik een beetje.

Zooooo dusss dat zijn nou dingen die we dus ook doen de hele dag door...Maar goed dat alles in het belang van het leren van discipline, verantwoordelijkheid dragen, initiatief nemen, samenwerken enz. And that's life!

Roomchecks: Elke ochtend hebben we roomchecks. Dan word je kamer gecontroleerd op netheid, of het schoon is, opgeruimd, bed opgemaakt, en ga zo maar. Dingen die niet goed zijn worden opgeschreven in het grote boek... Dus ' s ochtends als je wakker word dan smijt je alles in je kast, je swiebert hier wat en daar wat en dan hoop je dat ze tevreden zijn... haha We hebben inmiddels al een consequence gehad: elke keer voor ontbijt, lunch, en diner komen we eerst bij elkaar voor evt mededelingen en hoe de dag zal zijn. Je moet hiervoor op tijd zijn. Regelmatig zijn mensen hier niet op tijd. Dus de hele groep krijgt consequence... dus geen ontbijt om 06.45 maar om 05.45... nou en als je me chagarijnig wil hebben moet je dat soort dingen doen. En ze doen dit soort dingen niet om te straffen maar om ons te leren dat je mensen in dit geval niet laat wachten omdat dat niet netjes en respectvol is. Dus de gedachte er achter is goed maar het gevolg is wat minder...

Tja, het leven met zo'n 37 man is pittig. Ik ben mijn eigen plek kwijt. Overal waar je bent is wel iemand. Ik heb twee roommates. Schatten zijn het. Maar minder is het als de wekker afgaat om 05.00 of als iemand jou bed gebruikt om uit het stapelbed te stappen terwijl je slaapt, of als iemand belt terwijl je zit te lezen of als iemand gewoon je kast induikt zonder het te vragen, of de herrie die ze hebben om elf uur in de avond als jij probeert te slapen en ga zo maar door. Het maakt me soms helemaal gek en dan ben ik blij met mijn fiets. Ook aan alle regels moet ik nog wennen. Wat voor mij al heel natuurlijk is, is voor het gros hier nog altijd een leerpunt. Ik dacht dat ik al heel flexibel was maar dat moet ik nog maar meer worden, geduldig blijven en rustig in en uitademen zo nu en dan. Maar laat ik voorop stellen dat het ook gezellig is. Dat er een hoop lol is en vrolijkheid. Maar dat het een uitdaging is dat is zeker!

Ik moet nu mijn presentatie houden dus de schoolweek komt een volgende keer!

Tot de volgende keer!

Liefs Geertje

Ik heb een Afrikaans nummer nu: 27826316264

Wil je me steunen? Dan kan dat eenmalig of gedurende het jaar. Dit graag op:

NL83 ABNA 0626 3823 86 t.n.v. G.H. Wibbelink, t.b.v. Road to Africa.

Alvast heel erg bedankt!!!

1. Wilma:
    26 februari 2015
    Haha, wat wen heerlijke verhalen, en veel herkenbaar! Hoe is het met het Engels! Fijn om van je te horen en groeten daar aan alle crazy dutchies :)
  2. Sanne:
    26 februari 2015
    Hey meid!
    Wat een belevenissen zeg! Heel bijzonder!
    Geniet van al het moois en sterkte met al het moeilijks, ik denk elke dag aan je en we bidden regelmatig voor je!
    Micha is vandaag op het kinderdagverblijf aan het wennen, moeders moet volgende week weer werken.
    Ik hoorde van mijn moeder dat ze in ZA wat strenger worden wat betreft buitenlanders die werken in ZA?
    Vindt je het moeilijk zo ver van huis, je hele leven zo'n andere invulling? Is het een beetje wat je verwacht had? Voel je je op je plek?
    Hou van je meid!
    xx
    San
  3. Hinke:
    27 februari 2015
    zoooooooo....wàt een verhaal!!! En jij vond dat ik zat te zeuren vroeger!!!! nou dit zal je leren!!! lieve schat, je komt straks helemaal opgeruimd weer naar Nederland!! Maar wel heftig allemaal! Wat slim dat je een fiets hebt gekocht, en wat goed van je dat je naar gym gaat!!! Ben trots op je!! Enne.....leuke foto van die bloemetjes.......
    Fijn dat je zoveel hebt verteld! kan me nooit genoeg zijn!
    Wens je heel veel sterkte, geduld, vertrouwen, het allerbeste, God's zegen, en ik hou heel boel veel van je! liefs, mama.
  4. Ali Bleeker-Rus:
    27 februari 2015
    Hoi Geertje, goed (eindelijk) weer wat van je te lezen. Je hebt intussen al redelijk in de gaten hoe dit jaar zal worden.
    Goed dat je, door je fiets, ook ruimte voor jezelf hebt gecreëerd.
    Ik wens je veel sterkte, vriendschap, discipline, geduld en heel veel zonnige dagen in Gods nabijheid toe.
    Hoop gauw weer een bericht van je te zien.

Dikke kus t. Ali
  5. Jara:
    2 maart 2015
    lieve geertje, wat een enorm leuk (en lang) verhaal om te lezen!! en ik maar denken dat ik vroeg uit bed moest..! super fijn om weer wat gehoord te hebben van jou! nog heel veel plezier en succes daar!! ~XXX jara~
  6. Age en Esther:
    2 maart 2015
    Lieve Geertje! Inderdaad... wat een verhaal weer!! Dankjewel voor het schrijven en sturen, zodat we nog meer kunnen meeleven, bidden en danken!! Bijzondere indrukken en leermomenten!! Sterkte voor de moeilijke momenten en geniet van de mooie dingen die je meemaakt! Gods zegen, ook van de anderen van ons gezin! xxxxxx
  7. Gert:
    15 maart 2015
    Zo zus,

Dus jij krijgt een aantal lessen nederigheid, ik denk dat het goed is. Een groot feest der herkenning dit, ze hebben jullie nog net geen gevechtpak aan laten trekken volgens mij. Alles went hoor, dus over een paar maand wil je niet anders meer... We bidden voor jou en we houden van jou.

Groetje Gert
  8. Talitha:
    23 maart 2015
    Hey meis, wow, wat een leven daar als student, respect voor jou! Zo tof om te horen wat je naast de verplichte nummertjes allemaal gaat beleven... Canyoning, paintballen, overnight kayakken, bergbeklimmen, Outeniqua trail, surfing en scuba diving!!! Nee, ik ben helemaal niet jaloers. ;-)
    Wist je dat Gert mij daar in de buurt ten huwelijk heeft gevraagd?! Geniet er heerlijk van!
    Liefs
  9. Janneke:
    24 maart 2015
    Weer een prachtig verhaal. Man, man.....wat maak jij wat mee Geertje.