Een nieuw hoofdstuk

25 januari 2015 - Jeffreysbaai, Zuid-Afrika

Hallo allemaal!

Na een week in het warme warme zuid Afrika word het wel tijd voor een update! Het word een lange blog want ik heb in die week al heel wat beleefd. Dus pak een lekker kopje koffie of thee (wijn mag natuurlijk ook ;)) en ga er maar eens goed voor zitten! haha            Het is hier trouwens heerlijk weer, lekker warm en zonnig!

Ik begin gewoon bij afgelopen zondag (lijkt of ik hier al maanden zit...) toen had ik mijn afscheid. Wat zijn er veel mensen langs geweest. En wat een hoop lieve en mooie woorden, kaartjes en cadeau'tjes heb ik in ontvangst mogen nemen! Bedankt daarvoor! Ook de middagdienst was erg mooi, die zal me nog lang bij blijven. Ik had de eer om met de band mee te mogen zingen en heb ook 'Ik zal er zijn' van Sela gezongen. Op het eind werd ik nogal door emoties overmand maar wat zooo mooi was is dat ik het gelijk terug kreeg van de gemeente. Zij zongen terug: Ik ben die Ik ben en Ik zal er zijn! Wauw dat was echt zeer bijzonder. Dit lied is van grote waarde in mijn leven. Het betekent ontzettend veel voor me. Ik haal er veel troost en vertrouwen uit. Juist ook met deze grote stap in mijn leven.    Had ik al verteld dat het lekker weer is hier?

Maandag is een zeer drukke dag geweest van veel laatste dingen regelen. Ik had de sleuteloverdacht van mijn flatje, waar nu een vriendin gaat wonen. Nog even naar de bank, nog even dit, nog even dat. En o ja de koffer moest ook nog ingepakt worden... :( Met behulp van Herma is het goed gekomen!! :) En dan, wat een ellende! crasht mijn computer rond half elf/elf uur. (avond) Hij doet gewoon niks meer. Samen met een buurjongen zijn we tot 01.30 bezig geweest. En om 05.30 ging mijn wekker weer... Misselijk van moeheid en toch ook met spanning stappen we in de auto (pa, ma en Herma). En ja dan komt het laatste afscheids moment... Nu mag je even de tijd nemen om dat in te beelden.... hahah nee het ging redelijk hoor!   ps: Het is hier heerlijk warm en zonnig weer!

Ik vloog met KLM rechtstreeks naar Johannesburg (ZuidAfrika). De verzorging was weer uitstekend. We landen rond tienen. En ja dan de paspoort controle op z'n Afrikaans. Ze hangen wat achter de balie's, wijzen wat hier en daar heen. Kauwen flink op hun kauwgom. En lijken die ochtend nog van de straat te zijn geplukt om een dagje door te brengen bij de paspoort controle. Maar goed ik kom er gelukkig zonder problemen door heen! :) En zelfs de koffer heb ik in een keer. En dan op zoek naar mijn taxi die me naar de B&B brengen zal. Ik word netjes begeleid door iemand van de beveiliging denk ik. Hij vraagt ook zelf om een tip dus dat scheelt weer... Dan nog even wachten en daar komt mijn taxi aanscheuren. Inchecken en ik kom binnen in mijn eigen 'huisje'. Met eigen badkamer en een lekker bed. Mmmm welterusten. Die ochtend word ik ook weer netjes terug gebracht. Ook nu word ik weer begeleid (ik zal er beide keren wel behoorlijk wanhopig hebben uitgezien ofzo...)Helemaal niet ik had alles onder controle ( ja Gert echt waar!)...haha Maar goed na wat gevraag kwam ik bij de juiste incheck balie aan. Ik was ruim op tijd dus kon rustig aan doen. Twee uur vliegen later en ik kom aan in Port Elizabeth. Soms heb je een bepaald voorgevoel. Nou die had ik ook want toen ik door de deuren kwam stond er niemand van VGY.... Toch lichtelijk een stress momentje... Ik maar bellen en ja ze dachten dat ik pas donderdag kwam. Ik moest maar een taxi regelen en zij zouden betalen. Tja, een taxi in Afrika... tja die aardige zwarte man bood zijn taxi aan.... rijd een stukje en ruilt de zijne om met een 'betere' voor de langere afstanden... belt en leest tijdens het rijden... heeft geen flauw idee waar ik heen moet.... vraagt het tot drie keer...en moet uiteindelijk 800 rand hebben voor een uurtje rijden (nou met zijn capsones twee). Maarrrr ik ben er!!! Veilig en wel! Dank aan God!

Ik word enthousiast begroet door drie andere studenten. En een half uur later zit ik alweer in de auto om spullen te kopen voor de eerste nacht. Je hebt namelijk alleen een bed, matras en een lege kast en de rest is voor je eigen rekening. We strompelen er maar gewoon achter aan...    Ik weet niet meer of ik het al had verteld maar het is hier echt prachtig warm en zonnig weer....

Nou volgen er wat wist u datjes anders word het verhaal echt eindeloos.... ;)

Wist je dat:

- ik met twee andere meiden op een kamer slaap?

- ik op het onderste deel van het stapelbed slaap?

- dit bed erg beweegt en kraakt als mijn kamergenoot draait in bed?

- er in totaal 64 studenten zijn?

- er 33 studenten meedoen aan de leadership academy?

- ik nu al extreem ben verbrand....

- mijn zonnenbrand bij mijn moeder op bed ligt?

- sinds woensdag elke dag al in de mall ben geweest om dingen te kopen?

- ik nog geen voet op het strand heb gezet?

- het strand 10 minuten lopen vanaf het LA house is?

- Ik vanuit bed een prachtig uitzicht heb op de zee?

- de twee dagen samen met vijf studenten erg gezellig was en gewoon moeilijk was om 'afscheid' te nemen omdat zij naar andere academy's gingen?

- ik de enige nederlander ben dit jaar...

- ik de oudste ben van mijn groep?  (de meesten zijn 18)

- wifi en internet slecht is hier?....

Zaterdag was de grote dag! Elke student uit Afrika arriveerde nu. Het was weer even opnieuw zoeken naar mijn plekje, ontmoeten van onze nieuwe roommate. Hoop drukte, herrie, kennismaking en toestanden. Er werd voor ons gekookt door de 2e jaars. (studenten die nog een jaar doen). In de middag hadden we onze registratie en in de avond hadden we de gemeenschappelijke begin van ons nieuw avontuur. Met een inspirerend woord van VGY leader en staff en leuke filmpjes over alle academy's.

Vandaag is het zondag en zijn we voorgesteld in de kerk. Morgen beginnen we met de voorbereiding van orientation.... sommige zeggen dat het drie weken zal duren.... :( Dus geen flauw idee wanneer ik weer aanspreekbaar ben!! En of ik dat nog kan zijn daarna...haha

Wil je met mij meedanken:

- dat God een groot en liefdevol Vader is?

- voor de veilige reis die ik mocht hebben!

Wil je met mij mee bidden:

- dat orientation goed mag zijn op alle mogelijke manieren?

- dat ik mijn plekje mag vinden in deze groep?

Nogmaals dank voor alle giften, kaarten, woorden, knuffels en gebed!!!

Liefs Geertje

(O, ja het is hier trouwens echt heel mooie en prachtig weer..... hahahahaha)

Ik zou het super leuk vinden om post te krijgen! Zie hier het adres:

15 Spindle Street, Wavecrest Jeffrey's Bay, 6330 South Africa

Wil je me steunen? Dan kan dat eenmalig of gedurende het jaar. Dit graag op:

NL83 ABNA 0626 3823 86 t.n.v. G.H. Wibbelink, t.b.v. Road to Africa.

Alvast heel erg bedankt!!!

1. Herma:
    25 januari 2015
    Wauw wat een verhaal! Heerlijk geschreven. Blij dat je goed en wel bent aangekomen!! Toch jammer dat je de enige Nederlander bent! Maar komt ook wel weer goed :)

Heel veel succes op Orientation en probeer ook een beetje te genieten ;) Ik hoop dat het meevalt!
  2. Ikeline:
    25 januari 2015
    Wauw, goeie start Geertje!!
    Ik ben jaloers op het mooie weer!!
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Veel succes met alle ontmoetingen en opstarten van het studiejaar.
    Liefs, Ikeline
  3. Jara:
    25 januari 2015
    ❤️Lieve geertje! Wat leuk om dit allemaal te zien en te horen! En is het daar trouwens lekker weer;)) ik mis je, maar gelukkig kan ik het hier nog nog een beetje meemaken;D! Er komt nog een kleine verassing jouw kant op! Veel succes en plezier en geluk daar, ik bid voor je! XXX jara <3❤️
  4. Gea:
    Hej Geert!
    Klinkt goed allemaal! Wel jammer dat het weer zo slecht is...
    Maar eh... waar is het bewijs dat je uitzicht op zee hebt?
    Liefs, kmisjenual, Gea
  5. Hinke:
    25 januari 2015
    Hoi lieve dochter, fijn om zo'n opgewekte mail te lezen!!!
    stukken beter dan toen je weg ging! enne, die zonnebrand crème blijft nog wel even liggen, want hier lag sneeuw en nu vriest het weer, we zijn dus helemaal niet jaloers op jou!!
    Sterkte en veel plezier de komende tijd! Laat ze maar eens zien hoe stoer die Hollandse dames zijn!!
    heel veel liefs en groetjes, mama.
  6. Geanne De Goede:
    25 januari 2015
    Heerlijk om je verhaal te lezen!!
    Succes en sterkte met alles!

We bidden voor je.

Liefs Geanne
  7. Age en Esther:
    26 januari 2015
    Lieve Geertje!
    Dank voor je verhaal! Mooi om te lezen en fijn dat je veilig bent geland en zo... ;-) Succes daar Dutch girl! We'll keep in touch & prayers! Age, Esther en kids
  8. Age en Esther:
    26 januari 2015
    FF een vraagje van je oompje.......
    Is het daar mooi weer?

Kus Age
  9. Hendrik en Gerlinde:
    29 januari 2015
    Hee Geertje,
    Goed om te lezen dat je er bent en je het naar je zin hebt! Fijn dat het ook goed gegaan was met de B&B.
    Succes en have fun daar!
    Groetjes Hendrik en Gerlinde
  10. Gerrit:
    29 januari 2015
    Ha Gretchen
    Dat was een enerverend gebeuren deze reis, die zul je niet snel vergeten. Maar fijn dat alles goed is gegaan. Ik zal wel een tubetje zonnecreme voor je meenemen hoor. Laat je niet op de kop zitten wees maar gewoon een nuchtere hollandse meid.veel plzier en goede tijd.
    Pa
  11. Henk en Ida Koppelaar:
    30 januari 2015
    Dag lieve Geertje, Wat een heerlijk verhaal. Het gaat helemaal goed komen. We bidden voor je. HIJ zal er inderdaad ook daar voor je zijn. Altijd ! En weet je, Wifi en Internet kan dan wel slecht zijn daar, maar de enige draadloze verbinding die er echt toe doet is altijd beschikbaar 24/7.
    Liefs, Henk en Ida
  12. Wil:
    31 januari 2015
    Ha lieve nicht,
    Wat kan jij leuk schrijven. Als je na dit jaar niet weet wat je doen moet kan je altijd nog een boek gaan schrijven.
    Via pa Gerrit heb ik je blog gelezen,en is mijn reactie een beetje laat. Jij zit midden in de oriantaion. Sterkte daarmee. Ik weet dat het pittig is. Maar je komt er door.
    Geniet dit baie, ons hoop jou oor ,n een aantal weken te sien.liefs van die oom en tannie.
  13. Gert:
    1 februari 2015
    He lieve zus,

Had ik al gezegd dat het hier knakenweer is.... Goed om te horen je veilig bent geland, ik vond het stiekem toch wel een beetje spannend. Waarschijnlijk zit je nu midden in de orientation. Hou je haaks en denk maar zo: het kan altijd slechter. Van een beetje afzien is nog nooit iemand doodgegaan :). Ik ben trots op je meis en we bidden voor je.

Groetjes Gert & Talitha
  14. Ali Bleeker-Rus:
    1 februari 2015
    Hoi meisje, wat een reis voordat je op de plaats van bestemming was. Maar je bent er goed doorgekomen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen in de leadershipstraining. Ik blijf je volgen en bidden en danken.
    Liefs t. Ali B.
  15. Janneke:
    4 februari 2015
    Hoi Geertje.
    Geweldig......wat een verhaal!! Ben benieuwd naar de volgende episode!!
    Heel veel sterkte de komende tijd! Komt vast goed...je staat er tenslotte niet alleen voor!
    Ben trouwens heel benieuwd of jullie een beetje goed weer hebben.........
    XXXXX uut Knoal!!
  16. Hinke Braam:
    9 februari 2015
    Leuk om te lezen Geertje, heb een goede tijd daar. We bidden voor je en blijven graag op de hoogte! Liefs, Hinke (& Klaas)
  17. Eric:
    11 februari 2015
    Lieve geertje leuk om over je te lezen, geniet ervan,wel op het strand liggen eh ;) geniet ervan.
  18. Lisa:
    12 februari 2015
    YES! Eindelijk bericht!
    Te gek joh, al die nieuwigheden! Fijn dat je goed terecht bent gekomen!
    Veel zegen daar en ga eens lekker naar het strand ;) (met shirt aan in de zee tegen het verbranden natuurlijk, net als ik vroeger, hahaha!)

Liefs Lisa
  19. Margreet Sisal:
    12 februari 2015
    Je bent een topper Geertje! We leven op afstand met je mee!!
  20. Wim en Loes, 3-J's en Sem:
    13 februari 2015
    Geertuida meisje,

wat een verhaal en wat heb je al wat meegemaakt! God te horen dat je je er door heen slaat. Jammer dat we er bij je afscheid niet bij konden zijn, maar dat we op deze manier iets van je leven in Africa meekrijgen maakt weer een hoop goed.
    We wensen je alle goeds toe en weet dat God voor je zorgt als je Hem erom vraagt! Hij blijft trouw aan zijn belofte. We hopen dat je dat mag ervaren in je werk dat in HET ZONNIGE AFRICA!!!
    Wij gaan met twee weken op wintersport...... en we wilden je vragen of je kon oppassen op de kids..... hahahaha niet dus want dat kan niet want jij zit daar en wij hier.... Nou dan nemen we de kids maar mee! We sturen wel wat foto's oke.
    Geertje het allerbeste en heel veel dikke knuffels van ons allemaal!!!!
  21. Ria steinfort:
    13 februari 2015
    Ha Geertje,

Fijn te lezen dat alles goed is gegaan en dat je het naar je zin hebt. We wensen je daar een fantastisch jaar toe onder Gods Zegen. Geniet maar van het lekkere weer !!

liefs Willem en Ria