Woensdag: verwendag! ( waar natuurlijk wel geleerd en hard gewerkt wordt… ;))

VERWENNEN

1) Bederven 2) Besmetten 3) In alles toegeven 4) In de watten leggen 5) Koesteren 6) Met veel zorg omringen 7) Troetelen 8) Vergasten 9) Vertroetelen
(Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/VERWENNEN/1

Na aanleiding van de reacties die ik heb gehad op mijn vorige blog merk ik dat het nogal indruk heeft gemaakt. Het is helaas realiteit waar ik elke dag mee te maken heb. Maarrrr er gebeuren ook veel leuke en goeie dingen en woensdag is daar een goed voorbeeld van.

Omdat ik te maken heb met zes leuke, intensieve, drukke en actieve jongens wilde ik op woensdag (lekker midden in de week) iets actiefs gaan doen. Maar wat tegelijkertijd natuurlijk ook leerzaam is.

Want dat is de manier waarop mijn jongens leren; veel activiteit en vooral niet te lang stil zitten. Dus het is allemaal begonnen met de Wild Fig Farm, dit is een restaurant in Jbay en heeft een leuke speelplek voor kinderen met allemaal dieren om te voeren ect. Gevraagd of ik daar elke woensdag mocht komen en om dan ook te helpen met het verzorgen van de dieren ect. Hier staan zij juist erg open voor omdat ze weten dat gehandicapte kinderen vaak een goeie klik hebben met dieren.

En dit is me toch een feest! Het begint al met het feit dat we in het busje gaan, de oogjes van de jongens  beginnen dan te schitteren, de muziek gaat op standje disco en rijden maar. Onderweg zingen en klappen ze mee met de muziek en wijzen ze van alles en nog wat aan wat ze zien (dus het ritje alleen al is leerzaam). Eenmaal op de farm gaan we eerst alle dieren begroeten en dan poep scheppen maar! De eigenaars waren maar verbaasd dat wij dit deden haha. Ja, moet je mij hebben, werken is goed voor ze inclusief poep scheppen  ;) Maar juf heeft ook wat drinken mee en wat lekkers en terwijl we uitrusten van het harde werken praten we over van alles en nog wat. Doen we dit nou elke woensdag??? Wat saai zou je denken. Maar nee, het wordt echt beter geloof me!

Ik denk de derde week dat ik daar was kwam ik in contact met Wendy. Zij heeft haar paard daar staan en vond het maar wat leuk dat wij daar kwamen en wilde wel dingen met de jongens doen. Dus ondertussen hebben de jongens al paard gereden, stenen geverfd, nog meer poep geschept, met pijl en boog geschoten en met een vee arts samen geleerd hoe je een hond meer leren zitten, lopen staan ect. Het is een feestje elke keer weer en de jongens en Wendy hebben echt een leuke klik.

Ik ben vervolgens gesloopt maar dat heb ik er graag voor over. Haha Als ik die lach op hun gezichtjes zie, als ik die lichtjes in hun oogjes zie verschijnen als ze wat lekkers krijgen, als ik die spontane knuffel krijg na wat lekkers, of als ze dicht tegen me aankruipen omdat het paard opeens wat geluid maakt. Of als ik zie dat Mario die soms honderd kleuren in zijn broek… het na een aantal weken toch aandurft om op een paard te zitten, of een Jim die ontzettend goed met dieren blijkt te zijn en er zo zichtbaar van geniet, of een Jason die verrassend goed is met pijl en boog. Of een Enrique die we met twee man sterk toch op het paard weten te krijgen, hij dit gewoon maar laat gebeuren, zo stijf is als een plank, zelf dubbel ligt en ons het zware werk laten doen. Of Moraiden die doodsbang is om het paard een wortel te geven en dit uiteindelijk toch samen met Wendy doet Of  James die eerst niks van het water moet hebben en uiteindelijk zelf zijn angsten overwint en vervolgens niet meer uit het water te krijgen is.

Want met  mooi weer zijn we ook vaak naar het strand gegaan, lekker spelen in de golven, zand en tussen de rotsen. Waar ze eerst niet hun grote teen in het water durven te steken is na een half uur niks meer van te merken en hebben ze de grootste pret! Met elkaar nat maken, het gooien van stenen in het water, in het zand rollen en elkaar vooral lekker dwars zitten.

Ze leren zoveel zonder dat ze het door hebben, ze genieten er zichtbaar van en krijgen allemaal extraatjes die ze anders nooit zouden krijgen. Zolang ik hun kan verwennen zal ik dat blijven doen.

Het is ook mooi om te zien dat als ik in een winkel ben, op het strand, restaurant of waar dan ook het bijzondere reacties oproept bij mensen: vertederende blikken, een tanie die een foto wil maken, een stel wat ze wil verwennen met wat drinken, gratis eten/drinken in een restaurant, een lach of een drukkie. Mensen verrassen me en het is zo leuk om te zien hoe de jongens dit maar als ‘gewoon’ ervaren en maar knuffels en zoentjes blijven geven.

Mijn engeltjes, mijn boefjes! Wat kruipen ze elke meer en meer in mijn hart. Ze bezorgen mij mijn eerste grijze haren maar ze zijn het waard! Ik krijg zoveel van hun terug elke dag weer! Jason die zo lekker ‘in’ mij kan kruipen en zoekt naar die geborgenheid, Jim die opeens opstaat met zijn armpjes uitgestrekt en me vervolgens een dikke knuffel geeft en zegt; ek is lief vir juffrou, Moraiden mijn grote knuffelbeer , klampt zich vast en laat niet meer los, James die opeens voor mij staat met zijn prachtige heerlijke lach en mijn dag daar door maken kan, Enrique, mijn heerlijke autist, die zich elke dag meer en meer opent voor de wereld om zich heen, Mario die grapjes met mij uithaalt en er vervolgens zelf zo heerlijk om kan lachen. MIJN jongens, wat een zegen om hun in mijn leven  te hebben. Een uitdaging? Ja elke dag weer, maar die kleine dingen, als je die kan zien! Dan kan ik zeggen ik heb een rijk leven!

Daarom bedankt voor elke euro die binnenkomt op mijn rekening! Daardoor kan ik dit prachtige werk doen en een verschil maken in deze 6 leventjes. Heb je het op je hart om (ook) te geven? Weet dan dat je indirect investeert in deze jongens Wil je specifiek voor iets geven? (puzzel, speelgoed, eten/drinken voor de woensdag bv, boeken, creative spullen ect) Laat mij het weten dan kan ik dit gericht voor hun kopen!

Dank en bid je mee met mij?

Danken:

-          Dat ik dit elke woensdag met mijn jongens kan doen en ze lekker kan                    verwennen

-          Voor wat mijn jongens leren elke dag weer en dat ze persoonlijk zo groeien

-          Dat ik deze kans krijg om met deze jongens te werken

Bidden:

-          Het lijkt erop dat ik nu echt een auto kopen kan, maar ik kort daar nog wel              geld voor. Bidden dat de rest van het geld ook mag komen zodat het een                werkelijkheid wordt.

-          Wijsheid en geduld elke dag weer.

-          Voor Moraiden, Jason, Mario,. Enrique, James en Jim dat zij echt gelukkig            mogen zijn en alles mogen ontvangen wat zij nodig hebben op school en                thuis.

Voor alle andere informatie zie mijn website: http://www.geertjehartvoorafrika.nl/

Tot de volgende keer! Liefs Geertje

1. Hinke:
    24 mei 2017
    Zóó lieverd! Wát een heerlijk verhaal! Zie het helemaal voor me! Wat geweldig dat je zo mag verwennen en er zelf óók van mag genieten! Ik hoop er ook wat van mee te maken over een week of zes!!! Veel liefs en groetjes, mama.
  2. Talitha:
    Lieve zus,

Wauw wat prachtig om te lezen... hoe God's liefde door jou naar hen toe stroomt en van hen weer terug naar jou!!
    Bijzonder ook hoe je je als juf ontwikkelt en hen praktische lessen leert door te doen. Super mooi lieve zus!
    Ik proef dat je geniet!! Ik bid dat je er kracht, wijsheid en energie voor mag hebben om dit elke dag te doen.

Dikke kus,
    Talitha
  3. Henk en Gé:
    24 mei 2017
    Lieve Geertje, dank voor dit verhaal. Er gebeuren dus ook wel hele mooie dingen en wat mooi dat wij daar van mee mogen genieten. Groetjes. Henk en Gé.
  4. Marieke:
    24 mei 2017
    Fijn om te horen en te lezen dat je zo geniet. Maar vooral het genieten van jou Jongens. Stuk voor stuk hun talenten zien maar dit vooral kunnen laten zien door jou. Veel plezier met je werk en ik bid voor jou en je jongens

Liefs, Marieke
  5. Els:
    31 mei 2017
    Mooi verhaal om te lezen, al die verhalen over 'je jongens'. God zegene jou !