Zambia: changing life's to advanche His Kingdom!

Hallo allemaal,

Zo alweer twee weken terug van Zambia maar nu is het dan ook echt weer tijd voor een update! :)

Misschien hebben wij levens veranderd maar dat van mij en de rest is sowieso veranderd. Wat zijn wij gezegend dat we op outreach konden en dat we zoveel geweldige mensen mochten ontmoeten. Ik heb al heel wat outreaches gedaan maar elke keer is het weer een eye opener, een blessing. En ook om, maakt niet uit waar je bent in de wereld, je mensen tegen komt die God ook dienen. Broers en zussen in geloof. En dan heb je misschien een taalbarrière, je spreekt dezelfde taal als het gaat over God.

Heen/terug reis: de heenweg was vier dagen reizen met overnachtingen op verschillende plekken. Ik zat in de quantum met alle 'buitenlanders'. Zat mooi vooraan met twee broers van me. Die het wel best vonden en mij regelmatig voor kussen gebruikten of hoofdmassage. :) De sfeer was goed en het viel best wel mee achteraf. We stopten met enig regelmaat en dan was het in een draf naar de wc en de shops. Er waren regelmatig slaapmomenten of momenten met harde leuke muziek en waarbij de hele quantum uit z'n dak ging. :) Het is een hele onderneming om te reizen met 3 quantums en zo'n 40 man. We moesten twee keer een grens over (Botswana en Zambia) en dat alleen al is een hele onderneming. Ik zou graag alles in detail willen vertellen maar dat word hem niet helaas. Maar goed bij de grens Botswana hebben we in totaal zo'n vier uur moeten wachten... En dat was nog snel.. Het is zo enorm anders dan in Europa. Je kan er een boek over schrijven. We zijn zowel op de heen als de terug weg gespaard gebleven. Als je bedenkt wat er allemaal fout kan gaan. Maar we zijn gezegend door onze Vader. Het landschap is prachtig, mooie bergen, mooie natuur en jawel gewoon een olifant aan de kant van de weg. Moet je gewoon even proberen voor te stellen: je rijd en dan opeens zie je een olifant, een struisvogel of giraffe aan de kant van de weg. Maar wat je ook ziet is een hoop townships, een hoop ellende en armoe. Huizen gemaakt van klei, riet en hout. Geen verwarming, geen water uit de kraan, geen warm bed, geen stoel om op te zitten. Het maakt mij stil elke keer weer en het doet me beseffen hoe goed ik het heb en hoe gezegend ik ben. We hebben een nacht in de open lucht geslapen. Het was geweldig!!! Wat een prachtige sterrenhemel!!! Kan ik niet beschrijven. En wat een hel, wat een kou ai ai ai, harde grond, snurkende mannen en likkende honden. Maar nee dat hebben zoveel mensen elke nacht en zij hebben geen matje, kussen en slaapzak. Men wat zijn wij gezegend!!!

We verbleven met z'n allen in Zimba (Zambia) op een plek van de kerk. We sliepen in tenten. Ik ben enorm gezegend door mijn houseparents: ze verraste mij met het feit dat ik niet in een tent hoefde te slapen maar ik kon slapen in een bed. Voor mij was dat echt een blessing gezien mijn lijf. Zimba is een klein en arm dorp. S 'nachts hadden we dan ook constante beveiliging. En je mocht niet alleen (zeker niet als vrouwen) weg, je moest altijd met meerdere personen zijn. De mensen zijn vriendelijk en open voor een praatje. Maar we waren hoe dan ook een hele verschijning daar.

Elke dag bezochten we school en begonnen met een voorstelronde. Dan de puppets show, een skitch, een testimony, prayer en dan voetballen, netball, schminken, nagellak en jumpingrope. De kinderen onthaalden ons alsof we koningen waren. Ze waren zo blij, zo dankbaar het was overweldigend. En om te knuffelen met ze, om met te lachen, te praten en spelen was echt genieten. Ze willen het liefst met z'n allen op en aan je zitten. Ze willen allemaal aandacht, een aai over hun bol. Ze willen allemaal op de foto. Ze willen gezien worden. En het was powerfull, de dingen die we lieten zien dmv de shows en de reactie van de kinderen. Ze zijn zo hongerig voor God en pakken elke kans om daar iets over te horen. Het was echt genieten en vermoeiend. haha wat een energie die kids hebben. In de middag hadden we teaching voor de adults. Over Hebrews 6, relatie's, hygiëne, zwangerschap ect. Onderwerpen waar wij ze iets kunnen meegeven over God maar ook praktisch zodat ze dat kunnen toepassen in hun leven. En ze waren open om dingen te leren, open om dingen te veranderen. En het was niet zo van wij zullen jullie nou eens vertellen hoe het moet of hoe het werkt. Het was het delen van onze ervaringen en het samen zijn. Het was enorm waardevol en wij hebben ook zoveel van hun geleerd.

De kerkdiensten waren ook een hele happinging van zo'n drie uur lang. Maar dat heb je gewoon niet door. We stapten binnen en je merkte het gelijk, God was daar zo aanwezig. De mensen waren zo blij zo open en waren God aan het prijzen al bidden en zingend. Het was een warm bad. En ze behandelen ons alsof we royalty zijn... pff verre van dat haha :) Maar het was genieten, om tijd met hun door te brengen en te zien hoe vol passie de pastor en zijn vrouw zijn. VGY komt daar al zo'n tien jaar en wij mochten nu zien hoeveel er al gezaaid en geoogst is. En het was een zegen om dat te mogen zien, ervaren en iets daaraan bij te dragen.

Wat toch ook wel heel leuk was voor mij  persoonlijk om mijn beroep als verpleegkundige te kunnen gebruiken. Ik heb heel wat mede studenten 'behandeld'  en wat kinderen in een township. Het was een voorrecht. Ook werd ik gevraagd of ik het vragenuurtje rondom de zwangerschap en hygiëne kon leiden. Dus ik eindigde op het podium vragen beantwoordend over zwangerschap, bevalling en alles wat daarna komt. Het was zo enorm leuk om te doen en werd geleid door de Heilige Geest. Ik wist dat ik Hem nodig had en het niet alleen kon doen. Maar ik kon alle vragen beantwoorden en ik wou dat ik meer tijd had. Zoveel onderwerpen waarover ik ze wilden vertellen. En ze waren open, open om andere meningen te horen. Want wat daar heel erg nog speelt is de traditie. En dat is niet altijd goed. En de vrouw van de pastor wilde dat ook zo graag veranderen. Ik was een blessing voor hun zei ze. En ik moest zeker weten mijn achtergrond gebruiken om vrouwen te vertellen over de dingen die ik weet. Ja, ik heb enorm genoten van die teaching en van wat het heeft losgemaakt in mijn hart.

Ach lieve mensen ik heb zoveel meer te vertellen over deze outreach, over de geweldige mensen en kinderen die we hebben ontmoet, over de dingen die we hebben geleerd en gezien over hoe God heeft gewerkt in ons leven. Maar ja dan ben ik nog wel even bezig. Ik hoop dat ik jullie een beetje inzicht hebben kunnen geven in wat we hebben gedaan en hoe het is geweest.

En nu maandag ga ik op outreach naar Capetown. Dan gaan we zo'n negen middelbare scholen bezoeken. Delen we onze testimony's, bidden in townships en bezoeken we twee kerken. Ben erg benieuwd, heb er enorm veel zin en zal daar weer meer over vertellen als ik terug ben.

Afgelopen twee weken waren ook weer erg goed. Ga er nu niet teveel op in maar er gebeurt een hoop. God is erg bezig met mijn identiteit en het is een goed proces. Niet altijd makkelijk maar ik weet dat Hij met mij mee gaat. Ik ga mijn nieuwe season in en kan niet wachten om te zien wat God met mij wilt doen.

Ja, oké het word nu echt tijd om er weer een eindje aan te breien. Bedankt voor alle support en gebed.

Een liefdevolle groet vanuit het winderige, zonnige, bewolkte maar prachtige Jbay!

Geertje

Wil je me steunen? Heel graag! Dan kan dat eenmalig of gedurende het jaar. Dit graag op:

NL83 ABNA 0626 3823 86 t.n.v. G.H. Wibbelink, t.b.v. Road to Africa.

Alvast heel erg bedankt!!!

1. Ria steinfort:
    Ha Geertje,

Je hebt weer een hoop meegemaakt fijn dat de trip goed gegaan is en jullie veel voor de mensen daar hebben kunnen betekenen.
    Ik wens je nog een gezegende tijd toe daar in Zambia.

liefs Willem en Ria
  2. Sanne:
    Hey Geer!!
    Leuk om weer wat van je avonturen te lezen, ik mis je wel hoor! Erg bijzonder wat je allemaal meemaakt, houd je het voor jezelf in een dagboek bij? Of is dit je dagboek voor later?
    Veel plezier daar en Gods zegen!
    xxx
    Ger&San&Micha
  3. Gea:
    Ha lieve Geert,
    Wat een indrukwekkend verhaal... Fijn dat je het zo goed hebt. Ik denk veel aan je!
    Veel liefs, ook van Remy,
    Gea
  4. Hinke:
    17 augustus 2015
    Hoi lieverd, wat weer een hoop mooie dingen! ben dankbaar dat je zo geniet! Sterkte in Kaapstad! Ga met God! hou van je!!
  5. Age en Esther:
    17 augustus 2015
    Wat maak je wat mee Geertje?! Hoe mooi en leerzaam is dat?! Wat zegeningen van God gekregen. Je bent een bikkel en.......een schatje!! Knuffels van ons allemaal uit Zoetermeer!!
  6. Talitha:
    Hey lieve Geertje!!

Prachtig wat een mooie blog. Wat maak je veel mee, mooie vrouw! Je schrijft en bent inspirerend. :) Tof dat je je werk als verpleegkundige in mocht zetten, dat belooft veel goeds voor de toekomst ;-)
    We danken en bidden voor jou!

Dikke digitale kus
  7. Margamolenaar:
    24 augustus 2015
    Ha die Geert,
    Pffffff, wat een 'boek vol avonturen'. Je dendert van de ene
    ervaring in de andere......hoe mooi door alles heen te lezen
    dat er een 'heule sterke Geert' de hoofdrol speelt.

Liefs van Marga